Günvakti Köyü
 Ana Sayfa
 Günvakti Köyü
 Günvakti Gençlik
 Köyümüzün Tarihçesi
 Askerlerimiz
 Hava Durumu
 Merkez Köy Imami
 Köy Muhtari
 Kavakça Mh. Imami
 ILETISIM
Günvakti Köyü Derneği
 YÖNETIM KURULU
 Tüzügümüz
 Dernek Faaliyetleri
 Etkinliklerimiz
İnteraktif Bölümler
 Resim Galerisi
 Video Galerisi
 Konuk Defteri
 Forum
 Link Panosu
 Üyelerimiz
 Firma Rehberi
Üyelik Sistemi
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Beni Hatırla   
Üye Ol - Sifremi Unuttum
Ad :
Email :
Mesajınız :
  kadir karaman
  Tüm Islam Aleminin hemserilerimin ve dostlarimin Cuma günü mübarek olsun hayirli cumalar.hayirli bol kazançlar dilerim saglikli huzur içimde   ......
  kadir karaman
   Tüm Islam Aleminin hemserilerimin ve dostlarimin Cuma günü mübarek olsun hayirli cumalar.hayirli bol kazançlar dilerim saglikli huzur içimd   ......
  kadir karaman
  HAYIRLI CUMALAR   ......
 
Şu An 2:52:26 AM - 9/20/2024
Forum Ana Sayfa » » Son Açılan Konular » Son Cevaplanan Konular
Bölüm Hakemleri : (recepka)  
Kayıt bulunamadı!
YazanMesaj
pala
[BABA YORGUN...]


Kayıt Tarihi : 1/16/2008
Yer : KOSTANTIN
Mesaj Sayısı : 80
   39711
ORUCU BOZAN VE BOZMAYAN SEYLER"mutlaka bikin aklinizda kalani kardir"
Forumdaki konuları normal okuyabilmeniz için üye girişi yapmalısınız.

Orucu Bozan ve Bozmayan Seyler

99- Kasden yeyip içmek ve oruca aykiri olan isleri yapmak orucu bozar. Bu islerin bir kismi yalniz kazayi ve bir kismi da hem kaza, hem de keffareti gerektirir. Bunlar açiklanacaktir.

100- Unutarak bir sey yemek ve içmek veya cinsel iliskide bulunmak orucu bozmaz. Bu hususta farz, vacib ve nafile oruçlar arasinda bir fark yoktur. Çünkü unutma ve yanilma ile yapilan isler bagislanmistir.

(Malikîlere göre, bunlarin her biri ile farz olan oruç bozulur, kazasi gerekir. Çünkü orucun rüknü olan imsak kaybolmustur.)

101- Yanilarak yemek yiyen bir oruçluya raslaninca, bakilir: Eger oruç tutmaya güçlü görülüyorsa, ona oruçlu oldugunu hatirlatmamak, tercih edilen görüse göre, harama yakin mekruhtur. Fakat çok yasli ve zayif kimse olunca, diger ibadetleri saglam yapabilmesi için, ona hatirlatilmaz. Uykuya dalmis bir kimseyi, vakti geçmeden namaz kilmak için uyandirmak da bir görevdir. Uyuyan özürlü sayilir; fakat uyandirmayan özürlü sayilmayacagi için günah islemis olur.

102- Uyku halinde bir sey yeyip içmek orucu bozar. Bu yanilma isi gibi sayilmaz.

103- Oruçlu oldugu halde yemek yiyen kimseye: "Sen oruçlusun" denildigi halde, hiç aldiris etmeyerek yemesine devam etse, sahih olan görüse göre, orucu bozulur ve ona kaza gerekir.

104- Hata yolu ile yeyip içmek de orucu bozar. Bunun için, oruçlu oldugunu bildigi halde bir kimse, kasid olmaksizin hata ile bir sey yeyip içse, abdest alirken bogazindan asagi su kaçsa veya agzina yagmur ve kar daneleri düsüp midesine dogru gitse orucu bozulur ve üzerine kaza gerekir. Fakat oruçlu oldugu hatirinda yoksa, bunlardan dolayi orucu bozulmaz.

105- Agza su verip çalkaladiktan sonra agizda kalan yasligin tükrükle beraber yutulmasi orucu bozmaz.
Yine insanin bas kismindan burnuna inen akintiyi kasden içeri çekip yutmasi da orucu bozmaz.

106- Dislerin arasindan çikan kan bogaza gidecek olsa, bakilir: Eger az olur da içeriye geçmezse, orucu bozmaz. Çünkü adet geregi bundan korunmak mümkün degildir. Çok olmakla beraber çogunlugu tükürük teskil ediyorsa, hüküm yine böyledir. Fakat çogunlugu kan olur ve tadi duyurulur bir halde veya kanla tükürük esit bulunursa, yutulunca oruç bozulur. Çikarilan dis için de bu haller geçerlidir.

107- Agizdan disari çeneye dogru iplik halinde sarkan ve agizdan kopup ayrilmayan agiz salyasini içeriye çekip yutmak da orucu bozmaz. Çünkü bu halde henüz agizdan çikmamis sayilir.
Bunun gibi, herhangi bir sebeble agizdan çikip yine agiza girerek bogaza giden bir su ile de oruç bozulmaz.

108- Kisinin konusmakdan veya baska bir sebebden dolayi tükrükle islanmis dudaklarini emmesi, orucunu bozmaz. Çünkü bunda bir zaruret vardir.

109- Göz yasi veya yüz teri agiza girecek olsa, bakilir: Eger bir ve iki damla gibi az bir sey ise, orucu bozmaz. Çünkü bundan kaçinmak mümkün degildir. Fakat tuzlulugu bütün agiz içinde duyulacak derecede fazla olup da oruç hatirda iken yutulacak olsa, orucu bozar.

110- Yenilmesi kasdedilmeyen ve kendisinden kaçinilmasi mümkün olmayan bir seyin içeriye gitmesi orucu bozmaz. Onun için, ilaç olarak agriyan dise konulan karanfilin tadi tükrükle bogaza kaçarsa, havada dagilan bir duman ve toz-topraktan, ögütülen veya tokmakla dögülen seylerden kalkan toz, orucu bozmaz. Uçan bir sinegin bogaza kaçmasi da böyledir. Fakat dise ilaç olarak konulan bir nesnenin mesela karanfilin yutulmasi orucu bozar.

Yine, oruçlu bulundugunu hatirladigi halde, kokladigi bir "Buhurun = Kokunun" dumani içine gitse veya bir sinegi tutup yutsa, orucu bozulur. Böyle bozulan bir orucu kaza etmek gerekir.

111- Renk veren bir iplik parçasini defalarca agiza alip çikarmak orucu bozmaz. Fakat oruçlu oldugunu hatirlayan kimse, agzina aldigi herhangi bir renkteki ipligin tükrügünü yutacak olsa, orucu bozulur.

112- Dislerin arasinda kalmis olan bir yemek kirintisi yutulsa, bakilir: Eger az bir sey ise, orucu bozmaz: fakat çok olursa bozar. Nohut tanesinden küçük olan sey azdir, nohut danesi kadar olan sey de çoktur. Bu bir ölçüdür.

113- Dislerin arasinda kalan susam veya bugday danesi gibi pek az bir seyi yutmak orucu bozmaz. Fakat böyle bir sey disardan alinip yutulsa, orucu bozar. Bu halde, tercih edilen görüse göre, keffaret de gerekir. Ancak böyle pek az bir sey agiza alinip çignense oruca zarar vermez. Çünkü bu agiz içinde dagilir bir zerre haline gelir. Ancak bunun tadi bogaza giderse oruç bozulur.

Nohut büyüklügünden az olup disler arasinda kalan bir sey, agizdan çikarilip sonra yenirse orucu bozar. Ancak sahih olan görüse göre keffaret gerekmez. Çünkü böyle bir seyi yemek, olagan disi bir istir.

114- Bir kusuntu, kendiliginden gelince bakilir: Eger agiz dolusu olmayip içeriye dönerse, ittifakla orucu bozmaz. Fakat içeriye döndürülürse, Imam Muhammed'e göre orucu bozar. Çünkü imsak kaybolmustur, Imam Ebû Yusuf a göre bozmaz; çünkü bu az oldugu için abdesti bozmadigi gibi, orucu da bozmaz.

Fakat bu kusuntu agiz dolusu olup kendi basina içeriye dönecek olsa, Imam Ebû Yusuf'a göre orucu bozar. Çünkü bu, taharete engeldir, Imam Muhammed'e göre bozmaz; çünkü imsak kasden terkedilmis degildir. Ancak böyle bir kusuntu kismen veya tamamen sahibi tarafindan geriye çevrilirse, ittifakla orucu bozar.

115- Bir kusuntu, sahibi tarafindan kasden getirilince bakilir: Eger agiz dolusu ise, ittifakla orucu bozar. Çünkü bu hal, hem taharete, hem de imsake engeldir. Bu halde, içeriye az çok bir sey dönüp gider. Bunun için orucun kazasi gerekir. Fakat agiz dolusundan az olup da kendi basina geri dönerse, Imam Muhammed'e göre, orucu bozar. Çünkü bu imsake engeldir, Imam Ebû Yusuf'a göre bozmaz; çünkü az oldugundan taharete engel degildir.

Bu kusuntu, içeriye çevrildigi takdirde, hem Imam Muhammed, hem de Imam Ebû Yusuf'dan bir rivayete göre, orucu bozar, Imam Ebû Yusuf dan diger bir rivayete göre ise, bozmaz.

116- Yalniz yapismak, öpmek ve oynamakla oruç bozulmayacagi gibi, yalniz bakmak ve düsünmek sonucu olarak inzal olmakla da bozulmaz. Bunun için bir kimsenin zevcesini öpüp oksamasi ile onun orucu bozulmaz.

Yine, zevcesinin veya baskasinin yüzüne veya herhangi bir uzvuna tekrar suretinde olsa dahi, bakmasi ile ve bakisindan veya bunlari düsünüsünden dolayi sehvetle akinti olmasi ile de orucu bozulmaz.

117- Iki yoldan baska herhangi bir uzva yapilacak temas sonunda inzal olmazsa, oruç bozulmaz. Fakat inzal olunca oruç bozulur ve yalniz kaza gerekir. El ile meni getirmek veya hayvan ve ölüye temasla olan inzal da böyledir.

118- Zevcesinin sicakligini duymayacak sekilde elbisesi üstünden tutmakla inzal olsa orucu bozulmaz, sicakligini duymussa bozulur.

Yine, bir kadin kocasiniinzal oluncaya kadar tutsa, kocasinin orucu bozulmaz. Fakat bu tutmasi, kocasinin teklifi üzerine ise, bu durumda orucunun bozulup bozulmamasinda ihtilaf vardir.

119- Bir erkek zevcesini veya bir kadin kocasini öpüp de erkekden meni, kadindan bir yaslik belirse, bunlarin orucu bozulmus olur, bundan dolayi da kaza gerekir. Kadin bu öpme sonunda bir yaslik degil de, bir lezzet duyacak olsa, Imam Ebû Yusufa göre orucu bozulur, Imam Muhammed'e göre bozulmaz. Oksamak, el tutusmak, boyuna sarilmak da, öpme gibidir.

120- Oruçlu olan kimse, büyük abdest temizligi yaparken, içeriye su geçmemesi için nefes alip vermemelidir. Bu temizlik üzerinde asiri gidilir de, su hukne yerine kadar ulasirsa, orucu bozar. Hukne (lâvman için kullanilan) bir ilaçtir. Bunu kullanmaya "Ihtikan" denir. Hukne için kullanilan özel alete de "Mihkane = Siringa" denir. Bu siringanin ucu, asagidan (makaddan) nereye kadar yetisirse, oraya varacak kadar yapilacak bir istinca orucu bozar. Böyle bir istinca da pek az yapilabilir. Zaten bunun yapilmasi sagliga zararlidir.

121- Ihtikan (siringa yapmak), buruna ilaç akitmak, kulaga yag damlatmak orucu bozar ve kazayi gerektirir. Fakat kulaga giren su, orucu bozmadigi gibi, kulaga dökülen su da, tercih edilen görüse göre orucu bozmaz. Bunun gibi, üzerinde kulak kiri bulunan bir karistiricinin kulaga birkaç defa sokulup çikarilmasi ile de oruç bozulmaz. (Imam Safiîye göre bozar.)

122- Erkegin tenasül aletine damlatilan su veya yag, mesaneye kadar gitse bile, Imami Azam ile Imam Muhammed'e göre orucu bozmaz. Fakat mesaneye kadar gitmeyip de tenasül organi içinde kalirsa, ittifakla bozmaz.

123- Su veya yag ile islanmis bir parmagin ön veya arka tarafa sokulmasi, oruç hatirlanmasi halinde olursa orucu bozar. Unutma halinde ise, bozmaz. Kuru bir parmagin sokulmasi, her iki halde de orucu bozmaz.

124- Insanin derisinden içeriye sizan seyler orucu bozmaz. Bunun için vücuda sürülen bir yag veya yikanilip içeriye soguklugu geçen bir su, orucu bozmaz.

Yine, göze dökülen bir ilaç orucu bozmaz, bogazda duyulsa bile... Göze sürülen bir sürme de böyledir, izi ve rengi tükürükte görülse de... Çünkü bunlarin öyle içeriye geçmesi derideki emislerledir.

125- Oruçlunun kendi isi olarak agzindan baska, vücudunun herhangi bir kismindan içine tamamen sokulup kaybolan veya baskasi tarafindan sokulup vücuda yarar saglayan herhangi bir sey orucu bozar. Bu hususta içeriye giden seye bakilir, gittigi yola bakilmaz. Bundan dolayi bir kimsenin baskasi tarafindan herhangi bir uzvuna saplanip vücutta kaybolan odun ve demir benzeri bir sey orucu bozar. Fakat böyle bir seyin bir ucu disarda kalmis olursa, orucu bozmaz. Bir parçasi içeriye sokulmus olan bir süngü veya bir odun parçasi gibi...

Yine, iç bosluga veya dimaga kadar uzayan derin bir yaraya konulan yas bir ilaç, içeriye veya dimaga kadar geçince orucu bozar, kazayi gerektirir.

Bu mesele, Imam Serahsinin "Mebsut" adli kitabindaki açiklamasina bakilirsa, Imami Azam'a göredir. Bu esas üzerine denilir ki, Ramazanda gündüz vakti vücuda yapilan igne de orucu bozar ve kazayi gerektirir. Çünkü bu, hem oruçlunun rizasi ie yapilmakta, hem de vücudun yararina yapilmis bulunmakladir. Igne araciligi ile vücudda bir yol açiliyor ve böylece ilaç tam vücudun içine akitilmis oluyor. Artik bu sekilde ilacin içeriye girmesi, suyun deriden emilerek içeriye geçmesi gibi degildir. Bundan dolayi açik bir ihtiyaç veya zaruret bulunmayinca, igneler iftardan sonra yapilmalidir. Ihtiyata uygun olan budur.
Hatta bir görüse göre, baskasi tarafindan sokulup vücudun içinde kaybolan demir parçasi gibi bir sey, vücudun yararina olmadigi halde, yine orucu bozar.

Iki imama gelince, bunlara göre bir sey, tabiî yoldan içeriye gitmedikçe oruç bozulmaz. Çünkü oruç; "Yaratilista bir yol ve kanal olan bir uzuvdan (organdan) bir seyi içeriye sokmaktan kendini tutmaktir." Biz böyle bir imsak ile emrolunmusuz. Bu hususta geçici olan yol ve kanallara itibar edilmez.

Bunun için disardan bir yaraya konulan ilaç, bosluga kadar gitse de, orucu bozmaz. Vücudun derisini yirtarak içeriye gidip kaybolan bir demir, bir kursun parçasi hakkinda da hüküm böyledir. Buna göre igne ile de orucun bozulmamasi gerekir. Evvelce, fetvahane tarafindan da bu yolda fetva verilmisti. Fakat daima ihtiyat yolunun gözetilmesi iyidir.

126- Bastaki veya karindaki bir yaraya konulup yaranin islakligi ile dimaga veya bosluga gitmeyen bir ilaçtan ittifakla oruç bozulmaz. Fakat böyle bir yaraya konulup dimaga veya ileriye gidip gilmediginden sübhe edilen sivi bir ilaç,

Imami Azam'a göre orucu bozar. Çünkü böyle bir ilaç adet bakimindan içeriye geçer, iki imama göre, bununla oruç bozulmus olmaz. Çünkü böyle sübhe ile oruç bozulamayacagi gibi, tabiî olmayan bir yoldan içeri giren bir ilaç ile de oruç bozulmaz.


BU VATANI KARSILIKSIZ SEVEBILENLERIN MEKANI (GÜNVAKTIGENÇLIKA)
Yukarı ayhandikmen37@hotmail.com Bu Konudan Şikayetçiyim.!


Sayfalar :

Forumdaki konulara cevap yazabilmeniz için üye girişi yapmanız gerekmektedir.


 
   Ana Sayfa    Foto Galeri    Ziyaretçi Defteri    Iletisim