Günvakti Köyü
 Ana Sayfa
 Günvakti Köyü
 Günvakti Gençlik
 Köyümüzün Tarihçesi
 Askerlerimiz
 Hava Durumu
 Merkez Köy Imami
 Köy Muhtari
 Kavakça Mh. Imami
 ILETISIM
Günvakti Köyü Derneği
 YÖNETIM KURULU
 Tüzügümüz
 Dernek Faaliyetleri
 Etkinliklerimiz
İnteraktif Bölümler
 Resim Galerisi
 Video Galerisi
 Konuk Defteri
 Forum
 Link Panosu
 Üyelerimiz
 Firma Rehberi
Üyelik Sistemi
Kullanıcı Adı:
Şifre:
Beni Hatırla   
Üye Ol - Sifremi Unuttum
Ad :
Email :
Mesajınız :
  kadir karaman
  Tüm Islam Aleminin hemserilerimin ve dostlarimin Cuma günü mübarek olsun hayirli cumalar.hayirli bol kazançlar dilerim saglikli huzur içimde   ......
  kadir karaman
   Tüm Islam Aleminin hemserilerimin ve dostlarimin Cuma günü mübarek olsun hayirli cumalar.hayirli bol kazançlar dilerim saglikli huzur içimd   ......
  kadir karaman
  HAYIRLI CUMALAR   ......
 
Şu An 2:52:46 AM - 9/20/2024
Forum Ana Sayfa » » Son Açılan Konular » Son Cevaplanan Konular
Bölüm Hakemleri : (recepka)  
Kayıt bulunamadı!
YazanMesaj
pala
[BABA YORGUN...]


Kayıt Tarihi : 1/16/2008
Yer : KOSTANTIN
Mesaj Sayısı : 80
   39711
KAZA EDILMESI GEREKEN VE GEREKMEYEN ORUÇLAR
Forumdaki konuları normal okuyabilmeniz için üye girişi yapmalısınız.

Kaza Edilmesi Gereken ve Gerekmeyen Oruçlar
127- Yolculuk veya hastalik özrü ile Ramazan orucunu tutmamis olan kimse, bunlari kaza etmeye elverisli bir vakit bulamadan önce ölse, üzerine kaza gerekmedigi gibi, fidye vermesi de lazim gelmez. Ancak oruçlari için fidye verilmesini vasiyet etmis olursa, malinin üçte birinden bu vasiyetin yerine gelirilmesi gerekir.

Fidye, fakir bir kimseyi sabah ve aksam doyuracak olan bir günlük yiyecektir. Bu, bir fitre sadakasina esittir.

128- Yolculuk veya hastalik sebebi ile Ramazan orucunu tutamamis olan kimse, bunun tamamini veya bir kismini kaza edebilecek bir zaman bulmus oldugu halde, bunlari kaza etmeden ölürse, mali oldugu takdirde, kazaya kalan her gün için malinin üçte birinden ödenmek üzere bir fidye ödenmesini vasiyet etmesi gerekir. Bu fidye fakirlere verilir. Bir özrü olmaksizin kasden Ramazan orucunu tutmayan kimse üzerine de, öldügü zaman malinin üçte birinden fidye verilmesini vasiyet etmelidir ki, bu vacibdir. Kaza edecek zaman bulamasa da hüküm aynidir. Çünkü yapilmasi mümkün olan bir ibadeti terk etmistir. Vasiyet etmedigi takdirde, varislerin bu fidyeyi vermeleri üzerine vacib olmaz, isterlerse kendi mallarindan bir bagis olarak verebilirler. Varisler ve varis olmayanlar, ölü adina orucu tutmak suretiyle kaza edemezler. Böyle beden ile yapilan ibadetlerde, baskasina vekalet edilemez. Ancak kendileri için tuttuklari oruçlarin sevabini ölüye bagislayabilirler.
(Imam Safiîye göre, ölü vasiyet etsin veya etmesin, onun geriye biraktigi malin tümünden kazaya kalmis oruçlarinin fidyesi verilir. Böyle bir ölü adina da velisi oruç tutabilir.)

129- Tutulamayan oruçlardan dolayi fidye verilmesi, Ramazan orucu ile Ramazan ayindan kazaya kalan oruçlara ve nezir oruçlarina mahsustur. Yemin ve adam öldürme keffaretleri için gereken oruçlari tutmaktan aciz kalan kimsenin, daha hayatta iken fidye vermesi caiz degildir. Fakat bu oruçlar için vasiyet etmesi caizdir.

130- Bozulan herhangi bir nafile orucun kazasi gerekir, ister bu orucu bozma, oruçlunun kendi istegi ile olsun, ister olmasin aynidir. Bunun için nafile oruç tutmaya baslayan bir kadin, adet görecek olsa, sahih olan görüse göre, bu orucu kaza etmesi gerekir. Çünkü baslanmis bir ibadeti yarida birakmamak ve yüklenilen bir din görevini yok etmemek vacibdir, gereklidir.

(Safiîlere göre böyle bir oruçlu serbesttir, dilerse bu orucu kaza eder, dilerse etmez. Çünkü üzerine vacib olmayan bir ibadete baslamistir. Yerine getirmedigi fazladan bir ibadet için kendisine kaza gerekmez.)

131- Bir kimse, fecrin dogusundan sonra kaza orucuna niyet etse, bu oruç kaza yerine geçmez, nafile bir oruç olur. Çünkü geceden niyet edilmesi gerekirdi. Bu orucu bozacak olsa, ayrica kazasi gerekir.

132- Ramazanin basindan sonuna kadar baygin bir halde olan kimse, sonradan kendine gelince, üzerine kaza gerekmez. Bunda ittifak vardir. Çünkü bayilma hali bir hastaliktir. Fakat böyle bir halin bu kadar uzamasi da çok az olur. Nadir olan seylerdeki güçlük de izne sebeb olamaz.

133- Delirmis olan bir adam, Ramazan içinde kendine gelip iyilesse, geçmis günleri kaza eder. Fakat bir kimsenin delirmesi Ramazanin basindan sonuna kadar veya son günün zevalinden sonraya kadar devam etse, sonradan iyilesmekle kendisine kaza gerekmez. Çünkü bunda güçlük vardir: Sahih olan da, budur. Yine böyle delirmis olan kimse, Ramazan gecelerinden birinde iyilesip de, sonra fecirden itibaren yine delirse, üzerine kaza gerekmez.

Delirmis olan kimsenin iyilesmesi, kendisindeki delirmenin tamamen ortadan kalkmasi ile olur.
(Malikîlere göre, delirme de bayilma gibidir. Onun için kazasi gerekir.)

134- Orucu kazaya kalan kimse, bunu kaza etmeden ilerki Ramazana yetisince, gelen Ramazan orucunu, kaza orucundan önce tutar. Çünkü kaza için zaman genistir ve elverislidir.

(Safîîlere göre, bir ramazana ait kaza orucunu, diger Ramazan gelmeden önce tutmak gerekir. Önceki Ramazan orucu tutulmadan ikinci bir Ramazan gelince, hem kaza ve hem de her gün için bir fidye vermek gerekir. Çünkü kaza vaktinden çikarilmistir. Kazayi vaktinden sonraya birakmak ise, yerine getirilmesi gereken bir ibadeti sonraya birakmak gibidir. Hanefi mezhebinde, kaza için belli bir vakit gösterilmemistir. Buna dair ayet-i kerime kazayi herhangi bir vakitle sinirlandirmis degildir.

135- Bir gayrimüslim Ramazan ayi içinde müslüman oldugu halde, geri kalan günleri oruç tutmayacak olsa, bakilir: Eger küfür diyarinda Islam'a girmisse ve Ramazan ayi çikincaya kadar orucun farz oldugunu ögrenmemisse, özürlü sayilir. Islama girdikten sonra geçirdigi günler için kaza etmesi gerekmez. Fakat Islam yurdunda ihtida (islam dinini kabul) etmisse, her halde kaza etmesi lazimdir. Çünkü Islam ilinde bu gibi cehalet özür sayilmaz.

136- Çocuklar için oruç tutmak, namaz gibidir. Bunun için on yasinda bulunan bir çocuga oruç tutmasi emredilir. Tutmasa hafifçe dövülebilir. Bununla beraber tutmazsa, kaza etmesi gerekmez. Bir de çocugun oruca gücü yetmelidir. Oruçtan zarar görecek olan çocuga: "Oruç tut" diye emredilmez.


BU VATANI KARSILIKSIZ SEVEBILENLERIN MEKANI (GÜNVAKTIGENÇLIKA)
Yukarı ayhandikmen37@hotmail.com Bu Konudan Şikayetçiyim.!


Sayfalar :

Forumdaki konulara cevap yazabilmeniz için üye girişi yapmanız gerekmektedir.


 
   Ana Sayfa    Foto Galeri    Ziyaretçi Defteri    Iletisim